Var kan man köra skike?

Asfalt, ojämna vägar, och grus. Där vanliga inlines och rullskidor stannar fortsätter skike. Detta ger dig möjligheten att träna på nya platser: i skogen eller på grusvägar. Huvudsaken är att underlaget är hårt och kompakt.

Denna överlägsenhet får skike genom sin kombination av luftfyllda däck, robusta ram konstruktion, individuella justeringsmöjligheter samt ett effektivt bromssystem. 

Är skike nytt?

Precis som artikeln här till höger beskriver så började utvecklingen redan 1997. 
Skike är stort i mellan Europa men även i Norden. Sedan januari 2010 har vi haft hand om dem i Sverige. 

Vad behöver jag? 

skikes, stavar, skydd och dina egna skor! 
Det här är egentligen inte mycket du behöver för att komma igång med skike: 

- Ett par skikes 
- Stavar 
- Hjälm och skydd
- Den största fördelen - de sportskor som du redan har! 

Med andra ord behöver du inte köpa eller använda speciella skor. För din egen säkerhet rekommenderar vi att du använder hjälm och skyddsutrustning motsvarande den som finns för inlines åkning.

Vilka skor?

Skike är en unisex-produkt som anpassas lätt till varje skostorlek. Du behöver bara använda vanliga skor typ de du använder för idrott och fritid. En hög och lätt vandringssko eller en sportsko fungerar perfekt.

För nybörjare rekommenderas en sko som är högre än din vrist. Höjden stödjer foten och ger mer stabilitet och säkerhet i början.

Även benpositionen kan justeras efter dina behov och nästan allt kan justeras efter dina individuella önskemål. Med andra ord så kommer du att känna sig väldigt bekväm med dina skike. 

Vilka skostorlekar fungerar?

En standard skike är flexibel mellan storlekarna 36 och 45, så med ett par skikes kan kan hela familjen hålla sig i form.
Det är skons sulmått som avgör. Har du längre sula än 32 cm så skall du titta på de individuella specifikationerna under rubriken "Modeller".
Är dina sulor längre än så, provmät då några andra skor då det varierar. Framförallt inomhus idrottsskor har kortare sula. 

Sliter skike mycket på kroppen?

Utövningen av skike sägs vara mer dynamisk, hälsosammare och säkrare, jämfört med liknande sportaktiviteter. Den skyddar leder, ligament och senor och är bra för att hålla hela kroppen i form.

Hemligheten bakom skikes offroad kapacitet ligger i dess luftfyllda däck som gör åkningen skonsam mot lederna i terräng.

Fördelen med skike träning jämfört med löpning är att större delen av kroppen hålls igång.

Hur fungerar bromsen?

Det patenterade bromssystem, som är unikt när det gäller denna typ av produkter, är helt klart skikes största fördel. Det är både justerbart, lättanvänt och mycket effektivt. Luta benet bakåt och de bromsar.

Hur är kvalitén?

Kvalitet och säkerhet är viktigt för skike. Konstruktionen, kvalitet och säkerhet har officiellt certifierats och klarat de höga kraven i den tyska TÜV kontrollen.

Vilken stavlängd skall jag ha?

För skatekörning skall staven vara 90% av din kroppslängd.

För klassisk stil skall de vara 84-85% av kroppslängden

Vilket tryck skall det vara i däcken?

Enligt manualen skall det vara mellan 6 och 7 bars tryck i däcken. Vi har fått instruktioner från skike International att det kan vara upp till 7 bars tryck utan problem.
Vid för lågt tryck finns det risk att ventilen kryper inåt och det blir ett slitage i övergången mellan metall och gummi.
För att inte tappa för mycket tryck i däcken när man tar bort ventilen så rekommenderar vi att ni behåller trycket på medan munstycket rycks bort. 

Vad är skillnaden mot inlines?

Den största skillnaden mot inlines är att hjulen sitter framför och bakom foten vilket gör att det är en skida, dvs en "kliv" produkt. 
Rullet är att jämföra med en rullskida och anpassat för att ge den träning som behövs för att sedan köra på snö. Så rullet är inte att jämföra med inlines.

Hur lagar man en punktering?

På följande vidoeklipp visar Otto Eder hur han lagar en punktering: 

HIstorien om skike

 

 

Österrikaren Otto Eder hade länge flirtat med idén att uppfinna något som liknar den befintliga skidåkningen. 
De existerande lösningarna lämpade sig inte för terräng och var för farliga då de saknade broms.

Tankeprocessen startade och påsken 1997 kom han på den grundläggande idén: större luftfyllda hjul för att klara ett sämre underlag.

Detta var ett viktigt första steg i denna framgångssaga och utvecklingen för dagens skike. Nästa utmaning var bromsen. Han började med en vanlig cykelbroms, men fälgen var för liten och värmdes upp för fort. Ett nytt bromskoncept utvecklades genom att helt enkelt trycka tillbaka underbenen. Det var enkelt nog, fungerade perfekt och var problemfritt.

Vad gör man då med en sån bra idé? Den borde naturligtvis varumärkesskyddas och marknadsföras.
Patentregistreringar är komplexa, tidskrävande och dyra. 
Efter en lång process var patentet äntligen klart. Fyra modeller följde med namn som Mountainscate, M-Hjul (M står för Mega, Multi etc.), Skatebike och slutligen "skike". 

Ordet skike, som är en kombination av orden skate och bike (cykel), har idag blivit dess varumärke.